Daisypath Vacation tickers
Daisypath Anniversary tickers

About Me

My photo
Nyong iki asal'e wong jowo. Harus ngomong'e jowo. Sitik-sitik iso lah..hehe

Friday, February 22, 2013

Puding roti pakai microwave


Assalamualaikum...


Ni second time buat puding roti. Pakai microwave pulak tu. First time buat macam lembik sket but still boleh makan la. Kali ni macam jadik plak.hehe

Bahan-bahan aku google je. Sonang gilok.
Aku realize that yang aku ni pensuka puding roti sejak Kak Enaz buat beberapa tahun lepas. Lepas tu aritu Kak Yong ada buat jugak. Bila makan tu memang aku jatuh chinta. Terus aku google cari resepi yang boleh pakai microwave..




Bahan-bahan tak lengkap.


Bahan A:
4 keping roti
250 ml susu

Bahan B:
2 sudu butter (aku pakai planta sebab tu je yang ada)
2 sudu gula
2 sudu tepung jagung
1 biji telur
1 sude kecil esen vanilla
kismis

Sos kastard:
1 tin susu cair
2 1/2 sudu tepung kastard
2 sudu gula




Rendamkan Bahan A selama setengah jam. Aku bantai je agak-agak da terserap semua sudah.



Then, curahkan kasi rata bahan B ke atas roti yang dah direndam tu.
Letak kismis atas dia.
Pastu, masukkan dalam microwave dengan kekuatan sederhana tinggi selama 8 minit je uols. Kalau microwave aku, 600 la. Unit ape ek tak ingat. Ce check korang punya manual sederhana tinggi tu berapa.



While the puding dalam microwave, boleh masak sos kastard tu atas api perlahan. Jangan lupa sentiasa kacau bia tak berketul. Agak-agak da pekat sket, boleh tutup api.

...
...
...

Tinggg!!!


Ahah! puding dah masak leteww...

Gambar dah masak tak amek la plak kan. Da sejuk sikit boleh la masukkan puding and sos dalam fridge. Makan time sejuk, perghhhh~





Ni potongan pertama.
Nampak sos tu? Marbelesss
Aku suka SANGAT sos kastard tu. Sedap gilos..




Disebabkan aku suka sampai nak sakit mental, aku makan second time dengan portion sos yang melimpah ruah.

Serious sodap. Slurrrrpp!!

9 comments:

cik mah said...

nyum2.......teringin la pulak ni....ana nk sikit..hehehhe

neng ana said...

cik mah:
Alamak, microwave da pack mlm td nk bwk blk kg.huhu
Nnt sesenang pn mah try la test bt.hehe

Unknown said...

wahh sodapp ehh...bole la kite cube gak camtu..hehe tangan teketar2 nak masaklepas sbulan lebey berehat dari wat keje2 dapur ni..hikhik...sampai wat air pn da xde skill..kehkeh...=)

neng ana said...

miza:
Takpe mija, skjp je terketarnye tu.lepas ni mst asik dok kt dapor je.qada' sebulan aritu.hehe

jasmin said...

nk tnye...awk setkan puding roti ni kepada stim ke ape ek ??

neng ana said...

jasmin:

Sy guna setting biasa mcm utk reheat mknn tu. takde special setting :)

Unknown said...

tp microwave sy cme smpai 100 power je..bleh ke msak gne microwave 2..??

Nur Aneesa said...

Sos custard tu boleh pakai fresh milk tak ? ke kena pakai evaporated milk juga ?

Myazara said...

Rasa blh geng la nie aku pon penggemar puding roti sos kastard..🤭😘