About Me

My photo
Nyong iki asal'e wong jowo. Harus ngomong'e jowo. Sitik-sitik iso lah..hehe

Friday, June 15, 2012

Tips untuk bakal pengantin perempuan (Sebulan sebelum)...hehe


Assalamualaikum...


Amek dekat Halaqah.net


Wahai anak-anak gadis ku...

Ini tidak ada dalam kitab, jadi tidak perlu ummi sertakan nas dan dalil.

Ini hanya tips untuk bakal pengantin perempuan.

Apa yang dibuat dengan wang hantaran yang diberikan oleh bakal suami.

a)  Sebulan sebelum bernikah:


      Mula membelek diri, belek muka, buat facial dan rawatan wajah.




Haaa giteww....


b)  2 minggu sebelum bernikah:


      Mula pakai lulur, mandi sauna.Tujuan nak buang kerak dan daki yang ada.






c)  1 minggu sebelum bernikah:


      Buat mandi susu untuk lembutkan kulit.




d)  3 hari sebelum bernikah:


      Buat urutan badan...



Jangan jadi gini sudah...harharhar




e)  Beli sedikit keperluan bersolek, beli minyak wangi.

f)   Beli cadar pengantin yang cantik dan lembut, jadikan kamar pengantin seperti syurga.

g)  Ada wangian terapi atau aromaterapi.



Perkara ini tidak memerlukan kos yang tinggi jika anak-anak bijak buat sendiri.

Pakaian semasa majlis pernikahan, jangan beli yang mahal berlace, kalau hanya untuk pakai sekali.

Kalau ada baju saudara, atau sepupu atau teman, pinjam sahaja untuk waktu bernikah.

Yang tidak boleh pinjam ialah baju tidur malam. Tu kena beli sendiri.

Kenapa kena buat semua ni? Untuk bakal suami.



Sebab tu jangan minta duit ibu bapa untuk keperluan diri bagi mempersembahkan pada suami

(jika tidak bekerja) gunakan wang hantaran yang diberikan.











*Aku nak kena buat cenggitu jugak ke?? Macam tak payah je. Kata terima seadanya... =_____=



6 comments:

~**NiMaZa**~ said...

buat la... tp jgn la sblm nk majlis jer... heheheh ;)
http://akuislam.com/blog/renungan/tips-pernikahan/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+akuislam+%28Blog+Aku+ISLAM%29

neng ana said...

Baekk!!! heeee

~ a for ana ~ said...

hai ana! sy pun ana jugak! hahaha...b2b from muar (pssttttt: awk dok bukit gambir ke?? hihi...)

view me at http://thebrideandhergroom.blogspot.com

neng ana said...

@~ a for ana ~: Hye Ana jugak! ;) Ye, sy dok serom. Dekat je la dengan Bukit Gambit tu.haha Ana dok area mana?

~ a for ana ~ said...

awk serom berapa? awk dok mn skg? ana kt jb skg ni.

neng ana said...

kte kt serom 6..ala kt jb ke.sy kt serdang.bila majlis?byk dah settle? :)