Daisypath Vacation tickers
Daisypath Anniversary tickers

About Me

My photo
Nyong iki asal'e wong jowo. Harus ngomong'e jowo. Sitik-sitik iso lah..hehe

Saturday, May 11, 2013

10 Mei 2013


Assalamualaikum...


Hari Rabu hari tu mock viva.

Lepas dari mock tu aku lebih semangat untuk viva yang betul nanti. Slide pun aku rasa improve. And malam tu memang Allah nak bagi jalan lancarkan urusan kerja aku selama 3 tahun buat master ni. Alhamdulillah.
Sebelum viva pun sempat jumpa prof. Dapat semangat baru jugak. Rasa berkobar and tak sabar nak start viva. Tapi dalam masa yang sama, risau gila dengan thesis aku. Yelah, english aku memang ke laut la. Aku baca sendiri pun aku tak paham, inikan pulak orang lain??

"There's nothing you can do, anyway"

*Hanya mampu berdoa dan berserah.


Semalam viva.

Ada Dr. F, Dr. A, Dr. F (external) and Dr. N as chairperson.
Ha, mau tak terkejut aku tengok depa ni masuk bilik viva aku?! Rasa seram sejuk memang tahap apa lah.
Doa..doa..doa...

Aku start present.

Habis present, diorang greet punya la baik kan..tahniah dapat siapkan kerja thesis. A very in depth master's work..bla bla bla..
Lepas tu...*kasi hentam sama aku punya english!

Apa ni tak paham..
Rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....rephrase...rephrase...rephrase...rephrase....rephrase...rephrase.....

Yang sorang tu cakap memang gaya nak tengking tengking
Yang sorang ni pulak soft spoken, tapi continuously keep talking bla..bla..bla..fire..fire..fire...!
Tapi yang sorang tu lah penenang aku dalam bilik viva. Senyum je tengok aku and tak fire aku langsung! "I takde pape. Ni minor minor je..." Senyum..senyum...senyum...

Lepas fire aku, buat aku down gila. Sangat down sampai soalan basic yang aku buat selama 3 tahun ni pun aku boleh lupa!
Down sampai aku tau aku boleh jawab tapi tak terkeluar dari mulut!
Down sampai prof kata "I know you know. Semalam kte dah buat semua ni and its ok. what happen tu you today.."
Down sampai prof defend untuk aku.

Habis Q&A, aku and prof kena keluar jap tunggu result. Prof tanya lagi what happen to you ruzanna.. Dan dan aku tutup muka tak tahan terus nangis. Gila down aku kena.
"What happen? You stress? Sebab dr f continuously talk? Dah dah takmoh nangis.."
Tapi dia ada argue kenapa half life buat tak reduce sampai 50 %? Aku boleh pulak menjawab time tu kan rushing nak hantar paper. Dalam hati, "Eh sebelum ni you tak comment pun??"
Pasal kinetic pulak. Kenapa tak discuss lebih.
Eh, tu kan last minit punya kerja. You yang nak sangat masukkan kinetic tu kan. Dalam masa yang singkat, what do you expect?
Arghh sedih lagi.

Bila kena panggil masuk balik memang aku malu kot muka nangis. Semua pun cakap dah dah jangan nangis lah. Lepas ni boleh la tido puas-puas..
*ketawa letawa
(Eh motip cakap macam tu??)

MAJOR correction. Ada 60 hari untuk siapkan pembetulan.

Memanglah aku mengaku english memang tak pandai lah. Lagi la nak siapkan writing tu. Bayangkan macam mana nak tulis dengan kerja banyak gila yang LEBIHHH dari cukup untuk level master? Aku rasa aku boleh dapat PhD dengan kerja-kerja aku tu!!
Lepas ni sesape nak buat master tu, ko tak payah la nak rajin-rajin sangat buat kerja lebih-lebih dari yang sepatutnya. Writing tu pun jangan banyak-banyak. Lagi banyak tulis, lagi banyak silap, lagi banyak ko kena hentam!
Apa yang ko dapat?
TRAUMA!

Pagi esoknye dapat sms dari prof..
"Dah ok?"
Eh pelik jugak aku dapat sms caring gini.. Rupa-rupanya...
"Lepas ni boleh concentrate buat correction.."
-___-

Pape pun, Alhamdulillah, syukur dah lepas kerja gila ni. Lepas ni kena buat correction. Siap tu boleh la grad insyaAllah. And paling best SAYA TAK SABAR NAK JUMPA SUAMI SAYA!! huhuhuhu



Akhir kata, (eh tulis surat ke ape?)

Saya give up.
PhD BUKAN dunia saya.

(Orang yang terel terel english tu, or yang tak paham apa yang aku rasa, apa yang aku kena..tak payah nak tambah condemn aku. Sekian)



2 comments:

Suhaila Najib said...

Ana,
Tahniah sebab berjaya lepas viva even major correction pun..Congratulations!

Sue berdebar plak imagine suasana viva phD nnti..huk3..pray for me ya!~ :D

husna said...

ana..tahniah ye.
almost smpai ke hujung da..
ape pon..viva tu 1 pengalaman utk kite kan..kunyah..telan je..

ada mase jom lepak..:)